Wat verandert er met de omgevingsvergunning?
Op 23 februari 2017 treedt de omgevingsvergunning in werking en worden de verkavelings-, stedenbouwkundige en milieuvergunning in één procedure geïntegreerd. Voor alle procedures samen volgt één openbaar onderzoek en één adviesronde. Dit moet leiden tot een efficiënter, sneller en beter resultaat.
Enkele belangrijke wijzigingen in een notendop:
- Er komt één vergunningsprocedure waarbij de milieu- en stedenbouwkundige vergunning worden geïntegreerd en waarbij adviesverlening, openbaar onderzoek en de beslissingstermijnen op het vlak van stedenbouwkundige en mileuvergunningsverlening volledig op elkaar zijn afgestemd.
- Vlarem I verdwijnt volledig! De indelingslijst verhuist naar bijlage I van Vlarem II en er worden een 5000-tal inrichtingen gedeclasseerd van klasse 1 naar klasse 2 (A). De overige bepalingen uit Vlarem I verhuizen naar een nieuw hoofdstuk V van het DABM en naar Vlarem II.
- Er is een lijst met Vlaamse en een lijst met provinciale projecten gepubliceerd. Ongeacht de klasse-indeling is de Vlaamse overheid bevoegd voor de projecten op de Vlaamse lijst en de Deputatie voor de projecten op de provinciale lijst.
- Er zullen twee verschillende vergunningsprocedures zijn: een gewone procedure en een vereenvoudigde procedure. De meldingsprocedure blijft bestaan.
- De vergunningsaanvragen worden voortaan ingediend bij één loket, het Omgevingsloket. Indienen kan zowel analoog als digitaal! de behandeling van het dossier is steeds digitaal.
- De omgevingsvergunning is in principe van onbepaalde duur, in tegenstelling tot de milieuvergunning die momenteel maximaal 20 jaar gelding is.
- Bij bepaalde complexere projecten kan de overheid op vraag van de initiatiefnemer verplicht worden om een formele projectvergadering te organiseren.
- Bij het indienen van de vergunningsaanvraag moet het milieueffectrapporten en veiligheidsrapporten niet meer op voorhand goedgekeurd zijn. Deze beoordeling wordt geïntegreerd in de vergunningsprocedure waardoor een significante tijdswinst kan geboekt worden.
- Door de invoering van de administratieve lus, zal de bevoegde overheid onregelmatigheden die zouden kunnen leiden tot een vernietiging van de beslissing kunnen herstellen door een nieuw openbaar onderzoek te organiseren of adviezen opnieuw in te winnen.
- Digitalisering. De vergunningsaanvragen kunnen digitaal ingediend worden via het omgevingsloket. De behandeling, adviesverlening en vergunningsverlening gebeuren digitaal. M.a.w. de aanvrager heeft de keuze om zijn aanvraag digitaal of analoog in te dienen. De overheid zal in beide gevallen de dossiers wel digitaal verwerken.
Inwerkingtreding
De omgevingsvergunning treedt op 23 februari 2017 in werking.
Wetteksten
Het omgevingsvergunningsdecreet en het uitvoeringsbesluit zijn terug te vinden op het omgevingsloket.
30/10